۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

یک نکته ی کوهستانی

در باورشناسی باستانی، کوه، چونان بلندترین و نزدیک ترین جای به آسمان ارزشی نمادین و آیینی داشته است. از آن است که هر یک از پیامبران بزرگ با کوهی نامور در پیوند است و بر آن کوه، با خداوند راز گفته است و به پیامبری برگزیده آمده است: زرتشت بر سبلان؛ موسی بر طور؛ عیسی بر کوه زیتون و محمد که درود خدا بر او باد! در حرا.
نمادی از کوه چونان « نردبان آسمان» و نزدیک ترین جای در زمین به آسمان بوده است. از آن است که نخستین مرد و پادشاه ایرانی ، کیومرث ، که نوآفرید است و هنوز پیوند از آسمان مینو نگسیخته است جای در کوه می سازد:
کیومرث شد بر جهان کدخدای
نخستین به کوه اندرون ساخت جای
سر تخت و بختش بر آمد به کوه
پلنگینه پوشید خود با گروه...
« نامه ی باستان، دکتر میرجلال الدین کزازی، جلد 1، ص 240»

۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

تقویم ورزشی سه ماهه سوم سال 1388

لازمه شرکت در برنامه های گروه عضویت و داشتن کارت بیمه ورزشی است.

شرکت در هر یک از برنامه های چند روزه مستلزم شرکت در برنامه آمادگی می باشد.

۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

صعود قله ی 4290 متری پوتک


قله پوتک یکی از قلل مرتفع خط الرأس غربی دنا با ارتفاع 4290 متر در جنوب غرب روستای خفر از روستاهای شهرستان سمیرم در استان اصفهان واقع شده است. این قله با دیواره ی ستبرش در مجاورت قله ی کل اورزنی در شمال غرب، قله ی لوکوره، در جنوب، تنگ کالادون در شمال و مجاورت دیواره اش و تنگ آبشار در شمال شرق با زیبایی خاصی در منطقه جلوه می کند. به طوری که دیواره ی بلند آن را از روستا به وضوح می توان دید.
جمعه 27/06/1388 ساعت 6 صبح تیمی 12 نفره متشکل از اعضای گروه و تعدادی میهمان به سمت خفر عزیمت کردیم. صبحانه را در طول مسیر صرف کرده پس از طی مسیری 8 ساعته خود را به روستای خفر رساندیم. نهار را در مسجد صرف کرده با استراحتی کوتاه ساعت 45/15 دقیقه از جنوب روستا و میان باغ های سیب به سمت تنگ آبشار راه افتادیم. با گذشتن از میان باغ ها به ابتدای تنگ رسیده و در جهت مخالف مسیر آب حرکت کردیم. ساعت 25/17 به آبشار خشک شده ی خفر رسیدیم. مسیر پیش رو دارای شیب ملایمی بود که با وجود هوایی نسبتن خنک طی شد. هوا رو به تاریکی بود ،که داخل تنگ چادر زدیم و شب را با وجود وزش باد شدید و سردی هوا سپری کردیم.
شنبه 28/06/1388 پس از مهیا شدن نفرات صعود کننده به همراه کوله های صعود ساعت 10/7 مسیر را از یال قله ی کل اورزنی پیش گرفتیم. در ابتدای مسیر شیب تندی را صعود کرده و به تیغه ی سنگی رسیدیم. صبحانه را در این محل صرف کردیم و برای در امان ماندن از وزش باد از زیر تیغه ها مسیر را پیموده به نزدیکی قله ی اورزنی رسیدیم. از اینجا برای دست یابی به گردنه ی اورزنی قله را تراورس کرده با تند تر شدن وزش باد ساعت 30/12 دقیقه به گردنه رسیدیم. بعد از استراحتی نیم ساعته و تجدید قوا با کمتر شدن وزش باد با احتیاط کامل شروع به صعود از تیغه ی قله نمودیم. با وجود هوایی متغیر و وزش باد ساعت 45/13 دقیقه موفق یه صعود قله شدیم. عکس یادگاری گرفتیم و از همان مسیر صعود به سمت گردنه سرازیر شدیم.
از محل گردنه، مسیر بازگشت را از تنگ کلادون انتخاب کرده. با بارش تگرگ و رعد برق مسیر پر شیب تنگ را به سرعت طی کرده به تنگ آبشار و محل چشمه ی پی دنی رسیدیم. با کمتر شدن ارتفاع خود را در امان دیدیم و از آب گوارای چشمه نوشیده تنگ آبشار را به سمت محل کمپ طی نمودیم. در طول مسیر بارش باران و خروش آب ما را همراهی می کرد.
ساعت 10/18 دقیقه به بقیه اعضاء که به استقبالمان آمده بودند رسیدیم. بارش باران کم کم متوقف شد و در طول شب هوای سرد با وزش باد شدید ما را وادار کرد طناب چادرها را محکم تر کنیم و تمام وسایل خود را به داخل چادرها ببریم. شبی دیگر را در این محل سپری کردیم.
یکشنبه 29/06/88 پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادر ها به طرف روستا روانه شدیم. نهارمان را در بیت العباس روستای خفر صرف کردیم و با رسیدن سرویس به سمت مرودشت بازگشتیم.
افراد شرکت کننده:
هادی اسلامی، غلامحسن شبانی، اصغر پیرو، سجاد شعبانی، حامد صفایی، عزیز جوکار، الهام صفایی، فاطمه موسوی زاده، وحیده نجات، آرام جوکار، محمدامین صلاحی (مسئول فنی) و علی اکبر فلاحی (سرپرست برنامه)