۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه



رشته کوه جوپار با ارتفاع4135 متر در جنوب شهرجوپار واقع شده، که دارای قلل متعددی از جمله سه شاخ بزرگ و کوچک ،کیل جلال ،بلوچی،کش و... می باشد.قله سه شاخ جوپار یکی از زیباترین قله های ایران است و این به دلیل دیواره های بلند و دهلیزهای پر شیب است .که برای صعود در فصل زمستان نیاز به لوازم و امکانات فنی کوهنوردی دارد.وجود یخچالهای طبیعی و بیدستانهای سرسبز ،چشمه های پرآب و بعضی چمنزارها زیبایی خاصی به منطقه سه شاخ جوپار بخشیده است.جانپناه فلزی که در منطقه کاسه سه شاخ قرار دارد پناهگاه مناسبی است، برای کسانی که می خواهند قله را در فصل زمستان صعود نمایند.گیاهان دارویی فراوانی از کوه جوپار بدست می آید مانند :آلاله ، آویشن،مرزنجوشن و از همه مهمتر زیره ی سیاه که زیره معروف کرمان است در کوه جوپار یافت می شود.

قله سه شاخ جوپار که یکی از زیباترین قلل کرمان است. هرکوهنوردی مشتاق دیدار و صعود آن می باشد.در این چندسالی که از آغاز فعالیت گروه می گذرد قلل هزار ،لاله زار و کله ماری در منطقه کرمان میزبان ما بو ده اند.با اطلاعاتی که از دیگر دوستان کوهنورد مان کسب کرده بودیم و با برنامه ریزی قبلی یک تیم 5 نفره از گروه به همراه 3 نفر از گروه یاران مهرشیراز جهت صعود قله سه شاخ رهسپار کرمان شدیم.

روزشمار برنامه

سه شنبه 21/07/1388

ساعت 22 از شیراز رهسپار کرمان شدیم.

چهار شنیه 22/07/1388ساعت 6 کرمان.


با هماهنگی قبلی یکی از دوستان همنورد یک دستگاه وانت بار کرایه کرده پس از تهیه بلیط برگشت راس ساعت 7 به سمت جوپار حرکت کردیم.پس از حدود35کیلومتر جاده آسفالته و 4 کیلومتر جاده خاکی ساعت 30/8 به ابتدای مسیرمان رسیدیم.در اینجا لوازم اضافی را داخل وانت بار گذاشته ،صبحانه را در همین محل صرف نمودیم.

مسیر کوهپیمایی که پیش رو داشتیم یک دره سیلابی و پوشیده از سنگهای ریز و درشت است که در سمت چپ درختان بید دیده می شود.


ساعت30/9 شروع به کوهپیمایی کر دیم.با طی حدود 4 کیلومتر که بیشتر آن را با وجود دیواره های بلند اطراف در سایه طی کردیم.


ساعت 11 به راهرو رجب رسیدیم.در اینجا به دلیل دیواره ای بودن مسیر نفرات با احتیاط و با فاصله از یکدیگر صعود نمودند.راهرو شصت متر طول دارد که افراد مبتدی نیاز به حمایت و استفاده از طناب دارند.

در ادامه مسیر بصورت تپه ای و با یک شیب نسبتن تند بود.در اطراف درختچه ها و بوته های متراکمی بود که میزبان کبک های فراوانی بوده ،که با حرکت ما بال کشیده و دور می شدند.


ساعت 20/12 بود به محلی که معروف به خندق خرپران است رسیدیم. در اینجا از یک دامنه پایین رفته ،ازکنار دامنه روبه رو که بکسل کشی شده بود صعود نمودیم.دوباره یک شیب ملایم را پیش گرفته در طول مسیر چند بز کوهی که با فاصله کمی از ما در حال چرا بودند مشاهده کردیم.به نزدیکی های جانپناه که رسیدیم آب چشمه ای در مسیرمان و پایین دست جانپناه جاری بود با نوشیدن آب و پرکردن ظرف هایمان به سمت جانپناه حرکت کر دیم.


ساعت 13 به چانپناه رسیده.نهار را در کنار جانپناه صرف نمودیم.

جانپناه فلزی در محلی به نام کاسه سه شاخ و بر روی یک تپه احداث شده ،که ظرفیت حداکثر 15 نفررا دارا می باشد. از این مکان اکثر قلل رشته کوه چوپار به وضوح دیده شده و قابل دسترسی می باشد.

متاسفانه بر اثر بی توجهی بعضی از کوهنوردان در اطراف پر از انواع زباله های فلزی و غیره فلزی بود.برای کمتر شدن آلودگی منطقه قوطی ها را در محلی جمع آوری کرده و زباله های غیر فلزی را پس از جمع آوری سوزاندیم.چون شب گذشته نخوابیده بودیم قصد داشتیم بقیه مسیر را فردا طی کرده باقی روز را استراحت کنیم.چرخی در اطراف زده از منطقه بازدید و عکس برداری کردیم. برای تهیه آب تعدادی از دوستان به چشمه در فاصله ی 15 دقیقه ای جانپناه رفته آب آوردند با غروب آفتاب هوا خنک تر شده ،همگی داخل جانپناه جمع شدیم و پس از نوشیدن چای و تهیه غذای گرم شام خوردیم.کوله های صعودمان را آماده کرده ،همگی داخل کیسه خوابها خزیدیم.ساعتی نگذشته بود که یک گروه نسبتا پرتعداد به چانپناه رسیدند.با صدای آنها و باز شدن درب جانپناه همه از خواب بیدار شدیم.نیمه شب بود که دوباره خوابیده ،شب سردی را سپری کردیم.

ساعت 6 جانپناه را به سمت قله ترک نمودیم.مسیر با شیبی ملایم شروع شده و به تدریج برشیب آن افزوده می شود.با طی مسیری 2 ساعته به ابتدای قیف مصیبت رسیدیم .شیب تندی را پیش رو داشتیم ساعت 30/8 به محلی رسیدیم که اطراف مان را دیواره ها محصورکرده بودند در اینجا صبحانه را صرف کرده با صرف انرژی فراوان خود را به بالای دره و گردنه رساندیم.با عبور از مسیری سنگی که شیبی خفته داشت به جانپناه سه شاخ بزرگ رسیدیم که در زیر قله ای فرعی قرار دارد. با استراحتی کوتاه در این مکان به سمت قله رهسپار شدیم.باز شیبی دیگر را صعود نموده به دهلیزی سنگی رسیدیم.با صعود دهلیز ساعت 50/9 به پای قله رسیدیم.انتهای مسیر یک گرده با شیب تقریبی 40تا90درجه و ارتفاع 130 متر است.با احتیاط صعود کرده ساعت 20/10 به قله رسیدیم.پس از استراحت و تجدید قوا تعدادی عکس به یادگار گرفته ساعت 11 از سمت راست قله و مسیر ریزالی به سمت پایین حرکت کردیم.




ساعت 30/12 دوباره به قیف مصیبت رسیدیم در اینجا از سمت راست دره مسیر پر شیب را پایین رفته ساعت 30/14 به جانپناه رسیدیم.پس از صرف نهار و جمع آوری وسایل ساعت 30/15 از جانپناه به سمت پاییین حرکت کردیم.برای استفاده از روشنایی روز مسیر را سریعتر از قبل و بدون اتلاف وقت پشت سر گذاشتیم.با گذر از خندق خر پران و سپس فرود راهرو رجب به دره رسیدیم.تا تاریکی هوا زمان اندکی باقی بود.دره را پشت سر گذاشته ساعتی را در تاریکی پیمودیم. ساعت 18 به ابتدای جاده ماشینرو رسیدیم با وانت باری که روز قبل آمده بودیم به کرمان بازگشته ،شب را در پارک مطهری گذراندیم.

جمعه 24/07/1388

صبحانه را در پارک صرف کرده ،تعدادی از دوستان جهت خرید به بازار رفته همگی ساعت 11 به ترمینال رفتیم و نیم ساعت بعد به سمت شیراز حرکت نمودیم.

نفرات شرکت کننده در برنامه

علی اکبر فلاحی سرپرست برنامه

محمد امین صلاحی مسئول فنی برنامه

اصغر پیروحقیقی راهنما

هادی اسلامی تدارکات و روابط عمومی

سعید رجب پور

نعمت درستکار

آرش رهنمایی یاران مهر

رضا روستا ""

روزبه رستگار ""