۱۳۸۸ تیر ۱۲, جمعه

اشتباهات را تکرار نکنیم

از جمله کارهایی که بعد از اجرای یک برنامه کوهنوردی - حتا برنامه های سبک نیم روزه - باید انجام شود چک کردن لوازمی است که در آن برنامه مورد استفاده قرار گرفته است. حتمن به یاد داشته باشیم که پس از بازگشت از هر برنامه، لوازم و تجهیزات را به حال خود رها نکنیم تا دوباره در برنامه بعد آنها را درون کوله پشتی ریخته و به همراه خود ببریم! بلکه بايستی تک تک لوازم را تمیز كرده و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنیم واگر احیانن آسیبی به آنها وارد شده، آنها را تعمیر یا تعویض کنیم تا در برنامه بعد بتواند جوابگوی نیاز ما باشد.
در مورد لوازم گروهی مانند اجاق، چادر، لوازم فنی و . . . باید حساسیت بیشتری داشته باشیم هم از طرف فرد استفاده کننده و هم از طرف انباردار گروه که بايد لوازم را سالم تحویل بگیرد و یا در صورت داشتن کوچکترین ایرادی آن را به گروه گزارش دهد.
در یکی از برنامه های زمستانه یک سری لوازم را از جمله یک اجاق - که قابلیت کار کردن با سوختهای مایع مختلف را دارد- از گروه تحویل گرفتیم. برنامه بسیار سنگینی بود، حجم برف کوبی بالا و سرمای زیاد باعث بروز خستگی بسیار در اعضای گروه شده بود. پس از رسیدن به محل کمپ و برپایی چادر اجاق را روشن کرده و اقدام به آب کردن برف و درست کردن شام کردیم. شب را به آرامی گذراندیم. صبح فردا طبق قرار قبلی برای صعود قله ساعت 4:30 از خواب بیدار شدیم. برای درست کردن مقداری آب جوش به سراغ اجاق رفتیم غافل از ایرادی که چراغ داشت و شب قبل متوجه آن نشده بودیم. با پمپ کردن مخزن اجاق و تحت فشار قرار گرفتن مایع سوخت درون آن، ناگهان رابط بین مخزن و اجاق از جای خود خارج شد و سوخت درون مخزن با فشار زیاد به صورت پودر به درون چادر و روی لوازم پاشیده شد. بدلیل روشن بودن اجاق ناگهان کل چادر آتش گرفت. البته با عکس العمل سریع دوستان و خارج کردن یکسری از لوازم مانند کوله پشتی ها و کفش ها از چادر و خاموش کردن شعله های آتش خسارت به حداقل رسید اما یکسری از لوازم از جمله خود چادر آسیب جدی دیدند.
در آن برنامه خوشبختانه اعضای گروه فقط متحمل خسارت مالی شدند اما چه بسا ممکن بود بدلیل بی دقتی یک نفر در نگهداری از لوازم و عدم برطرف کردن مشکل آن خسارت جانی نیز به اعضای گروه وارد می شد!

چند پیشنهاد :
- در صورت داشتن کوچکترین ایرادی در لوازم خود از آنها استفاده نکنیم .چرا که ممکن است در لحظه خاص جوابگوی نیاز ما نباشد .
- برای هریک از لوازم خود یک شناسنامه کارکرد شامل تاریخ و نحوه استفاده از آن وسیله را داشته باشیم .
- قابلیت هر یک از لوازم خود را بدانیم و توقع زیادی از آن وسیله نداشته باشیم.
- در صورت به عاریه گرفتن هر وسیله ای از گروه یا از دوستانمان از سالم بودن آن مطمئن شویم و نحوه کار با آن را به طور کامل یاد بگیریم و تمرین کنیم .
- در بعضی از برنامه های کوهنوردی، وقتی برای یاد گرفتن قابلیت و نحوه کار لوازممان نیست پس قبل از برنامه چند بار با آن کار کنیم و تمرین داشته باشیم .