۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

گزارش برنامه ی صعود قله ی 4425 متری مورگل

قله ی مورگل با ارتفاع 4425 متر دومين قله ی بلند دنا و رشته كوه زاگرس می باشد. اين قله ی زيبا و مرتفع واقع در مرز دو استان اصفهان و كهگيلويه است و مسير صعود آن كه با مسير صعود قله ی قاش مستان يكی است از روستای خفر (ارتفاع 2185 متر واقع در شهرستان سميرم) می گذرد.
مقصود ما علاوه بر صعود قله و بازديد از منطقه ، بار گذاری بر روی خط الراس جهت صعود كل خط الراس دنا در آينده ( اواخر تير ماه سال جاری) بود.
تيم دو نفره ی ما چهارشنبه سوم تيرماه ساعت 16:30 از مرودشت با وسيله ی شخصی از جاده ی آباده به سمت خفر به راه افتاد و ساعت 22:30 به خانه ی كوهنورد هيات كوهنوردی استان فارس در خفر رسيد و شب را آنجا سپری كرد.
صبح روز بعد ساعت 5:45 به سمت جنوب روستا كوچه باغ ها را پشت سر گذاشتيم و به جوی آبی كه از كوه سرازير می شد رسيديم. ابتدای مسير با مسير آب يكی بود. با گذر از شيب تند گُرده ماهی آفتاب كم كم نمايان می شد. 8:30 تا 9:45 صبحانه را در جانپناه قاش مستان صرف كرديم. تمام منطقه سبز و پوشيده از گياهان گوناگون بود. فضايی بسيار زيبا و دل انگيز كه جز در كوهستان نمی توان يافت.
از آنجا می شد بخشی از قلل سر به فلك كشيده ی خط الراس غربی و مركزی را مشاهده كرد.
ادامه ی مسير با جوی آب حاصل از يخچال قاش مستان همراه می شود. لباس ها را سبك كرديم و با شيب يخچال بالا می رفتيم . در سمت راستمان اهرام مورگل و در سمت چپ قله ی قبله نمايان بود. آب فراوان در دسترس بود و نيازی به حمل آب نداشتيم.
ساعت 14:45 به گردنه رسيديم و كمی پايين تر در قسمت جنوب گردنه چادرها را بر پا كرديم. پس از صرف اندكی غذا ساعت 15:30 به سمت غرب گردنه رو به سوی خط الراس حركت كرديم. مسيرمان سنگ ريزه ای و بعضی جاها پوشيده از برف بود. از زير ديواره های مورگل گذشتيم و شيب تند مابين قله ی پازنك و مورگل را رد كرديم. ساعت 16:30 به گرده ی مورگل رسيديم و بعد از كمی استراحت مسير سنگی زير قله را كه نيازی به ابزار نداشت پشت سر گذاشتيم. و ساعت 17:5 بر فراز قله ی مورگل تمام منطقه را زير پا داشتيم. قاش مستان در شرق ما قد علم كرده بود و بلندی خود را به رخ ديگر قله ها می كشيد. 15 دقيقه بعد از همان مسير صعود به محل چادرها بازگشتيم. ساعت 18:20 به چادرها رسيده و چای و شام را در هوايی نسبتن سرد و نيمه ابری خورديم و خيلی زود از خستگی و سرما به كيسه خوابمان پناه برديم. نيمه های شب با صدای تگرگی غير منتظره و هيجان انگيز بيدار شديم. بی نظير بود!
ساعت 6 صبح خوراكی هايی را كه برای بارگذاری جهت صعود آينده در نظر گرفته بوديم داخل نايلون پيچيديم و در مكان مناسبی جاسازی كرديم.
ساعت 7:40 از گردنه به سمت جانپناه سرازير شديم. مسير روی يخچال را با سرعت بيشتری طی می كرديم. در راه با گروهی كه از بروجرد آمده بودند روبرو شديم.
ساعت 10:10 به جانپناه و ساعت 12:30 به خانه ی كوهنورد خفر رسيديم و برگی ديگر از دفتر بلند عمر كوهنوردی گروهمان به ياری خدا ورق خورد.
يا حق
به سرپرستی محمدامين صلاحی و با همراهی علی اكبر فلاحی
اينم گزارش تصويری:




۱ نظر:

  1. سلام.اگه تو گزارشاتون در مورد ویژگیهای منحصر بفرد هر کوه یا علت نامگذاری به اون اسمی رو که داره بنویسید ممنون میشیم

    پاسخحذف