۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

گزارش برنامه ی تنگ خرم ناز

یک تیم 11 نفره صبح جمعه 26 تیرماه 88 ساعت 5 از مرودشت راهی جاده ی یاسوج شدیم. با طی کردن قسمتی از مسیر شیراز- یاسوج ، پس از ورود به حوزه ی استحفاظی استان کهکیلویه و بویراحمد ، از جایی که یک پاستگاه قرار داشت وارد جاده ی قدیم یاسوج شدیم. پس از طی حدود 5 کیلومتر و گذر از روستای اسلام آباد به ابتدای دره ی ورودی تنگ خرم ناز رسیدیم.
پس از صرف صبحانه ساعت 9 به سمت غرب حرکت کرده و وارد دره ی خرم ناز شدیم و مسیر را از میان باغ های انبوه مجاور رودی که آن هم راهی غرب است دنبال کردیم. پاکوب در جنوب (سمت چپ) رود بود. شیب مسیر ملایم و هوا گرم بود. با وجود خشکسالی های اخیر ، کاهش چشمگیری در میزان آب جاری رود نسبت به سال های گذشته دیده نمی شد. چندی بعد به قسمتی از راه رسیدیم که پوشیده از بوته های خار فراوان و خشک بود. تنها راه گذر ، پاکوبی باریک و طویل در دل این دشت کوچک پرخار بود.
پس از حدود 3 ساعت کوهپیمایی به جایی رسیدیم که یا باید از عرض رودخانه عبور می کردیم یا از شیب تند پیش رو می گذشتیم. تصمیم به عبور از رود گرفتیم. لحظات شیرینی را هنگام عبور از آب پشت سر گذاشتیم ، همراه با شنا و آب بازی.
ساعت 11:30 دوباره کفش ها را به پا کردیم و در اولین پیچ مسیر ، چشمه ای کوچک و زیبا را در کنار درختچه های انبوه تمشک پشت سر گذاشتیم و حدود ساعت 13 در جایی که شاخه ای دیگر به آب رود اضافه می شد نهار خوردیم و استراحت کردیم.
ساعت 15 از همان مسیر برگشتیم و ساعت 17:45 به مینی بوس خود رسیدیم.
و همچنان جاذبه های زیبای منطقه را در ذهن مرور می کردیم : رنگ آبی خیره کننده ی آب زلال رود ، ماهی های ریز ودرشت ، آبشارهای کوچک موجود در مسیر شاخه های فرعی که به رود می پیوست ، جنگل های انبوه بلوط ، و آن دشت پرخار شگفت انگیز و ...